-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32898 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

خـداوند در قرآن مي فرمايد : ان ربكم اللّه الذي خلق السموات و الارض في سته ايام (1) مقصود از شش روز چيست ؟ در آن وقت روز و شبي نبود , بعلاوه , چرا دريك لحظه همه آنها را نيافريده است ؟
سوال فوق مشتمل بر دو قسمت است : قسمت اول اين كه مقصود از شش روز چيست , درصورتي كـه در آغاز آفرينش شب و روزي در كار نبود ؟پاسخ اين قسمت اين است كه اصولا لفظ يوم كه مـرادف آن در زبـان فـارسي كلمه روز است , در هر مقامي روي مناسبتي معناي مخصوصي به خود مي گيرد . مـعـمـولا ايـن لـفـظ در هـمان معناي روز كه ضد شب است به كار مي رود و در قرآن نيز در اين معني زياد به كار رفته است ولي گاهي همين لفظ به معناي دوران استعمال مي شود ,بطوري كه اگر چيزي دورانهاي مختلفي داشته باشد , به هر دوراني يوم ( روز )اطلاق مي گردد . مـثـلا پـيـر مردي مي گويد : روزي كودك بودم , روزي هم جوان بودم , امروز ديگر پيرشده ام چـون ايـن دورانها مانند حلقه هاي زنجير يكي به ديگري مانند سه روز معمولي وصل است , از اين نظريه اين سه دوران مختلف زندگي را به لفظ روز تعبيرمي كند . امـام عـلـيه السلام مي فرمايد : الدهر يومان يوم لك و يوم عليك روزگار دو روزبيش نيست , روزي به نفع تو مي گردد و روزي هم بر زيان توست يعني انسان در طول زندگي خود دو دوران مـخـتـلف دارد , روزي در اوج قدرت است و روزي گرفتار مشكلات ويا به قول كليم كاشاني :بـدنـامي حيات دو روزي نبود بيش آن هم كليم با تو بگويم چسان گذشت يك روز صرف بستن دل شـد به اين و آن روز دگر به كندن دل زين و آن گذشت مسلما منظور كليم از روز نيز , دوران بوده است . روي ايـن بيان , مقصود از شش روز كه زمين و آسمان در آن آفريده شده است , شش دوران است كـه بر زمين و آسمانها گذشته تا به صورت فعلي درآمده است ; يعني ,اين وضع فعلي در زمين و اجـرام آسـماني نتيجه يك سلسله تحولات پي در پي است كه درآنها پديد آمده و در نتيجه پس از طي اين مراحل , به صورت فعلي درآمده اند , حال ممكن است مدت يك دوران , ده ميليون سال يا ده ميليارد سال بوده باشد . قـسـمـت دوم ايـن اسـت كه چرا تمام آنها را در يك لحظه خلق نكرده و بطور تدريج ,خلقت آنها صورت پذيرفت ؟پاسخ اين سوال اين است كه : جهاني كه ما در آن زندگي مي كنيم , جهان ماده اسـت وتـكـامل تدريجي از آثار لاينفك موجود مادي به شمار مي رود و امور مادي بالطبع درطي زمان از صورتي به صورتي درآمده و مراحلي را طي مي نمايد و در نتيجه يك پديده كامل مي شود و زمين و آسمانها نيز از اين قانون مستثنا نيست . شـمـا هـر كـدام از پديده هاي مادي را در نظر بگيريد ملاحظه خواهيد كرد كه تمام آنهاتدريجا از نردبان تكامل بالا مي روند . گـيـاهان و درختان پس از گذشت زماني مثلا به صورت يك بوته گل , يا يك درخت برومند در مـي آيند ; معادن و منابع تحت الارضي , بامرور زمان پس از فعل و انفعالات زيادي متحول به يك مـاده مـعـدنـي مـي شود , حيوان وانسان تا دوران جنيني را در رحم در مدت مخصوصي به پايان نرساند , نمي تواند درجهان وسيعتري زندگي كند و اين قانون در همه جا و همه چيز جهان ماده حكومت مي كند .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سـوره يـونـس , آيـه 3 ; ( پروردگار شما , خداوندي است كه آسمانها و زمين را درشش روز [ شش دوران ] آفريد . )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.